Dove finisce il volo
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text and narration Guido Barbieri

dance Stefania Tansini

live electronics and music Paolo Aralla

production Fondazione G.Cocchi

2021

40 minutes

Dove finisce il volo riflette nei gesti della danza, nelle parole del racconto, nei suoni del live electronics l’itinerario di questa progressiva separazione dall’esistenza, di questa perdita inarrestabile di ogni possibile voce.

Tratto dalla storia di Wera Ouckama Knoop, la dedicataria dei Sonetti ad Orfeo, una giovane amica delle figlie di Rainer Maria Rilke colpita, a diciott’anni, da una forma distruttiva di distrofia muscolare: la stessa malattia che nel 1926 porterà alla morte anche lo stesso Rilke.

 

Dove finisce il volo reflects in the gestures of the dance, in the words of the story, in the sounds of the live electronics the itinerary of this progressive separation from existence, of this unstoppable loss of every possible voice.

Based on the story of Wera Ouckama Knoop, the dedicatee of the Sonnets to Orpheus, a young friend of Rainer Maria Rilke's daughters who, at the age of eighteen, was struck by a destructive form of muscular dystrophy: the same illness that in 1926 also led to Rilke's death.

PAOLO ARALLA:

Paolo Aralla born in Lecce Italy in 1960. His artistic formation is marked by the encounters with Franco Donatoni (with whom he studied at the Accademia Chigiana - scholarships from the SIAE and the Conservatoire Superieur de Paris - and the National Academy of S. Cecilia in Rome and Marcel Couraud with which deepens the choral-symphonic repertoire. Winner in 1990 of the international competition “Gaudeamus” in Amsterdam, his music has been played by renowned ensembles and musicians such as: Ensemble Intercontemporain, Either/Or ensemble, BIT20 Ensemble, Österreichisches Ensemble für Neue Musik, Zephir Ensemble, Orchestra del Teatro Comunale di Bologna, Orchestra Toscanini, Günter Neuhold, Jonathan Nott, Eva-Maria Kurhau, Maurizio Ben Omar, Francesco Dillon, Yoichi Sugiyama, Het Trio, Sarah Leonard, Michael Nicolas, Erin Lesser, MDI ensemble, FontanaMIXensemble, Quartetto Foné, Quartetto Klima. His music is present in festivals such as: Amsterdam (Gaudeamus), Bologna (Bologna Festival, Teatro Comunale, Accademia Filarmonica), Parigi (Radio France, Cité de la Musique), Londra, Palermo (Spasimo), Montepulciano (Cantiere Internazionale d’arte), Parma (Teatro Farnese), Portland, Losanna, Tokio, San Francisco, New York, Roma (Foro Italico), Milano (Milano Musica), Torino, Salisburgo (Orchesterhaus), Cincinnati, Siena, Strasburgo, Venezia (Biennale Musica), Spoleto (Festival dei Due Mondi), Mittelfest ecc.. Interested by the performative interaction between different artistic disciplines, creates in 2001 the group PRISMA (Pedagogia e Ricerca Internazionale sui Sistemi Musicali Assistiti da computer), together with other European composers and the support of IRCAM. Since 2005, he collaborates with choreographer Luca Veggetti on a series of choreographic and musical pieces characterized by the exploration of the live processing of sound in relation to motion capturing: • “Silence/Text”, for New York City Ballet (Joyce Theatre - New York - 2006) • “O - new version”, for Operà de Paris (2006) • “Ensemble for Somnambulists” (Portland - 2006 e 2007) • “Four/Voice”, for New York City Ballet (Miller Theatre di New York - 2007) • “Play for dancer”, Milano (Pim Spazio Scenico - Milan - 2008) • “O”, for Operà de Paris (2008) • “Memory/Measure”, for Cedar Lake - New York (2009) • “Upon a Ground”, for New York City Ballet (Spoleto - 2009) • “Script”, for Cincinnati Ballet (2009) • “Nothing”, Festival MilanOltre (2009) • “Meditations on Violence”, for Perm State P.I. Tchaikosky Opera and Ballet Theatre (2011) • “Scene/Two”, for Julliard School (2012) • “Vivo e Coscienza”, for Paolo Grassi School (2013) • Non essere, una tentazione - Teatro Verdi Milano (2016) • Scenario - per il MART di Rovereto (2016). In 2002, he is one of the founders of the FontanaMIXensemble in Bologna. In the conservatory of music of the same city, he teaches composition and technologies in relation to composition.

GUIDO BARBIERI:

Dopo aver praticato, per decenni, la disciplina ormai in declino della critica musicale (Il Messaggero di Roma, Il Gazzettino di Venezia, La Repubblica i quotidiani con i quali ha collaborato) si dedica da almeno tre lustri alla drammaturgia. Ha scritto “testi per musica” per un gran numero di compositori (Franghiz Ali Zade, Ennio Morricone, Adriano Guarnieri, Ivan Fedele, Lucia Ronchetti, Silvia Colasanti, Paolo Marzocchi, Mauro Cardi, Fabio Cifariello Ciardi, Riccardo Nova, Luigi Ceccarelli e molti altri), a volte prestando alla narrazione la propria voce. Recital, opere e concerti sono stati ospitati dai maggiori teatri, festival e sale da concerto in Italia e in qualche caso all’estero. È tuttora presente, con una certa regolarità, nei programmi musicali di Radio 3 e ha iniziato a collaborare, di recente, con le pagine culturali de Il Manifesto. Non ha ancora abbandonato la pratica dell’insegnamento (attualmente è docente di Storia ed estetica della musica presso il Conservatorio “B. Maderna” di Cesena) e continua a tenere conferenze e a scrivere programmi di sala per numerose istituzioni musicali italiane.